Saturday, May 13, 2006

"Wira" yang menentang panayangan "Lelaki Komunis Terakhir"


Siapakah penentang kuat penayangan filem LKT?

Saya kira, antara mereka, tentulah bekas pegawai tentera dan polis yang menganggap diri mereka sebagai "wira", kerana telah "berjuang" menentang komunis pada zaman darurat dahulu. Malang bagi mereka, ada juga yang cedera, sama ada kerana bom, peluru atau jerangkap samar yang dipasang oleh tentera PKM.

Tidak syak lagi mereka inilah yang menganggap komunis telah melakukan keganasan dan kekejaman ke atas rakyat negara ini.

Dan tentunya sensitiviti merekalah yang ingin dijaga sangat oleh pihak yang berkuasa (khasnya Kementerian Dalam Negeri) yang telah mengaharamkan penayangan filem itu.

Akan tetapi, kalau kita melihat fakta sejarah secara jernih dan jujur, kita mungkin terpaksa mengakui, bahawa sekurang-kurangnya sebahagian daripada mereka memasuki pasukan keselamatan itu dahulu hanyalah untuk "cari makan":

Sekarang orang-orang yang bekerja untuk cari makan inilah yang ingin disanjung sebagai wira!

Di samping itu, bolehkah kita nafikan bahawa mereka berjuang di sebelah pihak penjajah, dan "perjuangan" mereka akan menyebabkan kerajaan penjajah terus menguasai negara ini dan terus memunggah kekayaan dari negeri ini?

Mungkin ada orang yang menyanjung mereka sebagai wira, sebab begitulah agaknya kehendak pihak yang berkuasa pada masa kini. Akan tetapi, tentu ada yang tidak bersetuju dengan pandangan itu, wakaupun pandangan mereka mungkin bukan pandangan arus perdana!

No comments: