Friday, May 12, 2006

Tafsiran Pejuang Kemerdekaan Terhadap Darurat

Kita agaknya sudah lama menerima tafiran pihak penjajah, yang kemudiannya diterima sebagai 'tafsiran rasmi" dan tafsiran arus perdana, bahawa anggota-anggota PKM yang menentang kerajaan penjajah pada zaman darurat dahulu adalah "penjahat" atau "pengganas".

Tafsiran penjajah ini memang merupakan sebahagian daripada taktik dan perang saraf pihak penjajah untuk menumpaskan PKM.

Tafsiran penjajah ini sebenarnya sama dengan tafsiran sebelum itu bahawa pembesar tradisional yang menentang kemasukan penjajah Inggeris dahulu, seperti Dato' Bahaman, Mat Kilau, Tok Gajah dll adalah "penderhaka"; bukan pejuang kemerdekaan.

Tafsiran penjajah seperti ini telah menyebabkan orang-orang yang berjuang di pihak penjajah, penyokong penjajah dan tali barut penjajah disanjung sebagai wira dan patriot yang kononnya berjuang untuk negara, bangsa dan agama, sedangkan kita tahu kebanyakan daripada mereka memasuki pasukan keselamatan hanyalah untuk "cari makan"!

Dengan itu, dalam konflik antara PKM dengan pihak penjajah itu, PKM-lah yang dianggap melakukan kekejaman dan keganasan.Sekiranya ada askar, polis dan orang awam yang menyokong penjajah, yang ditembak atau dicederakan oleh anggota PKM, maka anggota PKM-lah yang dianggap sebagai pihak yang "bersalah"

Tafsiran sejarah seperti ini agaknya masih dipegang oleh sebahagian daripada rakyat Malaysia yang telah dipengaruhi oleh tafsiran pihak penjajah, yang kemudiannya menjadi tafsiran rasmi tersebut.

Itulah sebabnya filem "Lelaki Komunis Terakhir" diharamkan. Tanpa melihat kandungan filem itu terlebih dahulu, pihak Kementerian Dalam Negeri telah mengambil tindakan yang terburu-buru mengharamkan filem tersebut.

Agaknya apa sahaja yang berkaitan dengan komunis, walaupun hanya memaparkan fakta sejarah, dan tidak pula bermaksud untuk menyanjung mana-mana tokoh komunis, dianggap tidak layak diketahui oleh orang ramai.

Pandangan dan fikiran orang ramai agaknya mahu terus dibelenggu oleh tafsiran terhadap PKM dan zaman darurat yang berasal dari tafsiran penjajah!.

Akan tetapi, bolehkah kita nafikan bahawa perjuangan secara bersenjata yang dilancarkan oleh PKM pada zaman darurat sebenarnya sama juga dengan gerakan penentangan yang dilakukan oleh pembesar tradisional Melayu dahulu? Bukankah PKM juga berjuang untuk membebaskan negara ini daripada cengkaman penjajah dan mencapai kemerdekaan?

Jika kita menerima tafsiran seperti ini, soal kekejaman dan kezaliman sebenarnya tidak timbul. Zaman darurat adalah zaman perang; bukan zaman normal. Sebagai pejuang kemerdekaan, pihak PKM tentunya akan bertindak terhadap pihak yang menyokong penjajah dan "berjuang" di sebelah penjajah.

Jika pihak-pihak yang menyokong dan berjuang di pihak penjajah itu mendapat musibah daripada "perjuangan" mereka, maka itu adalah akibat dari pilihan dan pendirian mereka sendiri. Mereka telah berpihak di sebelah penjajah, maka mereka tanggunglah akibatnya, tanpa sedu sedan, atau menyalahkan pihak lain.

No comments: