Thursday, May 18, 2006

Pejuang hak asasi manusia pun komunis?

Sebelum ini saya tidak pernah membeli dan membaca majalah Milenia Muslim. Saya membeli keluaran April 2006, kerana di dalamnya ada beberapa artikel yang berkaitan dengan PKM dan memoir bekas tokoh PKM.

Nampaknya majalah itu membawa mesej yang sangat antikomunis.

Sebuah artikel berdasarkan wawancara dengan Najib, Timbalam PM, diberi tajuk" Najib: Memoir Bekas Komunis Perlu di Pantau".

Mujurlah majalah itu menyiarkan juga hasil wawancara dengan Prof.Khoo Kay Kim dengan tajuk, "Khoo: Biarkan Mereka Menulis Agar Rakyat Menilai Kebenarannya."

Walaupun saya tidak bersetuju dengan semua pendapat Prof.Khoo, tetapi ada pendapat beliau yang mungkin boleh dianggap agak rasional juga apabila beliau berkata, " Itu hak mereka untuk menulis tentang komunis atau ideologi lainnya kerana kini komunisme bukan lagi menjadi ancaman kepada negara. Sebaliknya sebagai golongan pembaca, kita perlu menjadi pembaca yang kritis, jangan hanya menelan bulat-bulat apa yang dihidangkan dalam buku itu."

Walau bagaimanapun, pendapatn Left.Jen (B) Abdullah Samsudin, yang disiarkan di bawah tajuk, "Fahaman Komunis Tak Pernah Padam," saya kira agak meragukan, dan mungkin juga berbahaya, apabila dicatatkan seperti berikut, " Pada masa ini fahaman komunis dan parti komunis biasanya aktif bergerak menggunakan landasan hak asasi kerana serata dunia tidak menerima ideologi komunis..."

Betulkah demikian? Adakah seorang pejuang hak asasi manusia hendak disamakan dengan komunis dan dianggap sebagai komunis juga? Ataupun ini satu lagi propaganda untuk memomokkan komunis?

No comments: