Tuesday, May 16, 2006

Komunis Melayu Tidak Pernah Keluar Islam

Dalam interviewnya dengan majalah Milenia Muslim, April 2006, Left. Jen (B) Abdullah Samsudin, dilaporkan ada berkata seperti berikut:

"Pengalaman pada tahun 1977 ketika berada di Selatan Thailand memasuki kem Rejimen ke-10, saya dapati tidak ada al-Quran dan tidak ada mana-mana kitab mengenai Islam dalam kem tersebut. Apa yang banyak kami temui ialah berguni-guni dokumen komunis yang kebanyakannya ditulis dalam bahasa Melayu Jawi".

Apa tujuan beliau menyatakan "fakta" tersebut? Adakah untuk menunjukkan orang-orang komunis Melayu itu sudah membuang al-Quran dan sudah meninggalkan agama Islam?

Beliau juga dilaporkan memberi pendapat seterusnya, yang mungkin lebih meragukan, seperti berikut:

"Persoalan sama ada mereka bersolat, berpuasa dan mengamalkan kehidupan sebagai Muslim tidak mungkin PKM membenarkan ahli-ahlinya beribadat. Sama ada bekas PKM yang terdiri di kalangan orang Melayu ini Islam atau tidak kita tidak dapat pastikan."

Saya mungkin boleh mempercayai bahawa semasa mereka berada di dalam hutan dahulu, kebanyakan anggota PKM tidak menjalankan ibadat sembahyang, puasa dan sebagainya dengan sempurna. Akan tetapi, betulkah PKM tidak membenarkan ahli-ahlinya beribadat? Ini barangkali hanya tuduhan untuk memburukkan PKM.

Sementara itu, jika kita berkunjung ke Kampung Perdamaian di Selatan Thailand, tempat tinggal bekas anggota komunis Melayu pada masa ini, kita boleh lihat di situ mereka ada mendirikan masjid, dan menjalankan sembahyang Jumaat dan sembahyang waktu di masjid tersebut.

Tidak lama dahulu, ketua-ketua komunis Melayu, seperti Abdullah C.D., Rashid Maidin, Abu Samah dan Ibrahim Chik semuanya telah menunaikan fardu haji.

Antara aktiviti yang dilakukan oleh Rashid Maidin di tempat tinggalnya di Jaha, Yala, sekarang ialah mengajar mengaji al-Quran kepada kanak-kanak di tempat tersebut.

Saya pernah tinggal dengan Rashid Maidin di rumah Abdullah C.D selama beberapa hari ketika saya berkunjung ke Kampung Perdamaian ( atau namanya sekarang Ban Chulabhorn Pattana 12 ) tidak lama dahulu. Saya dapati Rashid Maidin sentiasa menjalankan sembahyang lima waktu, bila tiba waktunya.

Jadi kita barangkali tidak perlu meragui keislaman mereka. Mereka masih Islam dan tidak pernah keluar dari Islam,walaupun dahulu mereka adalah tokoh komunis dan berjuang bersama-sama dengan PKM.

No comments: