Wednesday, January 09, 2008

Gerakan Kiri Melayu Dalam Perjuangan Kemerdekaan (Edisi bahasa Cina)

Buku Gerakan Kiri Melayu DalamPerjuangan Kemerdekaan (edisi Bahasa Cina) oleh Mohamed Salleh Lamry telah diterbitkan oleh Penerbit SIRD Petaling Jaya pada tahun 2007. Saya telah diberi oleh penerbitnya 10 buah naskhah percuma buku tersebut, tetapi saya tidak tahu untuk diberikan kepada siapa.

Saya teringat salah seorang yang patut saya hadiahkan buku tersebut ialah Dr.LeeYok Fee, bekas pelajar saya di UKM dahulu. Tetapi saya tidak tahu pula alamat beliau untuk saya hubungi. Saya hanya tahu beliau dahulunya bekerja di Kolej Tunku Abdul Rahman.

Saya kemudian teringat, saya ada menyimpan alamat emel lama beliau dan cuba menghubungi beliau melalui emel. Malangnya, emel yang saya kirim ke alamat itu beberapa bulan yang lalu tidak dapat disampaikan.

Setelah beberapa bulan berlalu, baru-baru ini saya kirim emel lagi kepada beliau, ke alamat yang sama. Tidak saya duga emel saya kali ini dapat disampaikan dan mendapat jawapan daripada beliau. Baru saya tahu beliau rupanya sekarang bekerja sebagai pensyarah kanan di UPM, dan tidak lagi di Kolej Tunku Abdul Rahman.

Beliau berminat untuk memperolehi buku Gerakan Kiri Melayu Dalam Perjuangan Kemerdekaan edisi bahasa Cina itu dan menyatakan akan menulis ulasan mengenainya dalam sebuah penerbitan bahasa Cina. Oleh itu, saya telah mengirimkan kepada beliau sebuah buku tersebut melalui pos pada hari Selasa, 8 Januari 2008.

Sekarang masih ada beberapa naskhah buku tersebut dalam simpanan saya. Saya akan menghadiahkannya kepada sesiapa yang berminat, berdasarkan siapa cepat, dia dapat.

No comments: