Thursday, August 23, 2012

Pemuda meminati gerakan PKM

Hari ini saya dikunjungi oleh dua orang pemuda dari NS yang berminat tentang gerakan politik kiri, termasuk gerakan komunis.

Salah seorang daripada mereka telah pergi ke Sukhirin tidak lama dahulu untuk berjumpa dengan Abdullah CD dan lain-lain bekas anggota Rejimen Ke-10.

Saya menegaskan kepada mereka bahawa sebelum Darurat tahun 1948, PKM adalah parti yang sah, dan boleh bergerak dengan bebas, walaupun mereka lebih suka bergerak di bawah tanah.

Walaubagaimanapun pada masa itu, PKM  belum lagi dilabelkan sebagai parti antiagama, dan tidak ada stigma bagi sesiapa yang menjadi anggota PKM.

PKM berjuang untuk menentang penjajah. Oleh itu ada orang Melayu yang menyertai parti itu dalan konteks perjuangan tersebut.

3 comments:

Unknown said...

PKM telah difitnah kerana mereka menuntut keadilan dan kuasa rakyat..mereka dituduh pengkhianat sedangkan hakikatnya mereka adalah pejuang kemerdekaan...umno dan sultan adalah boneka british..malah anak pemimpin umno dan sultan dihantar belajar ke england dan hidup cara british utk diterapkan pengaruh british dlm masyarakat

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Unknown said...

Prof..harap dpt lah kira nya paparkan buku pejuang kiri melayu di blog ni buat tatapan kami yg tak berpeluang utk memiliki buku itu